Skip naar content

Wil je meer weten over het doel en gebruik van de Culturele Financieringswijzer? Lees dan onder de startbutton verder.

Wil je direct beginnen met de Culturele Financieringswijzer, klik dan hier:

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

[Muziek]

Ben jij op zoek naar geld voor de realisatie of doorontwikkeling van jouw idee of culturele onderneming? Dan ben je bij de Culturele Financieringswijzer van Cultuur en Ondernemen aan het juiste adres. Met de Culturele Financieringswijzer geven we je niet alleen inzicht in de financieringsmogelijkheden, we helpen je ook bepalen welke financieringsbronnen goed bij jouw idee passen. En we geven je de nodige tips en trucs waarmee je succesvol financiering kunt aantrekken.

Dit zal je misschien verbazen, maar een goed zicht op welke financieringsmogelijkheden er allemaal zijn, bepaalt maar een deel van je succes. Minstens zo belangrijk is dat je jouw idee helder en kernachtig kunt presenteren, goed inzicht hebt in voor wie jouw idee waardevol is, en weet hoeveel geld je nodig hebt voor de realisatie van jouw idee. Klinkt dit allemaal nog wat vaag? Geen probleem. Dit zijn allemaal vragen die we je met de Culturele Financieringswijzer stap voor stap helpen beantwoorden, voorzien van praktijkvoorbeelden van andere kunstenaars, jouw collega's. Eigenlijk is het allemaal best wel goed te doen, en als je er even niet uitkomt, kan je gebruik maken van de opgenomen tools.

Door financieringsterminologie hoef je je niet af te laten schrikken; dat wordt uitgelegd. De Culturele Financieringswijzer wijst je de weg. Loop je ergens vast of heb je toch nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij zijn graag jouw hulplijn. Welkom op de Culturele Financieringswijzer.

Welkom op de Culturele Financieringswijzer van Cultuur+Ondernemen. Op deze website vind je een overzicht van financieringsmogelijkheden voor kunstenaars en creatieven in Nederland. Ben jij fotograaf, choreograaf, schilder, schrijver, filmmaker, beeldhouwer, ontwerper, performancekunstenaar of oefen je een ander creatief beroep uit? En heb jij geld nodig voor je idee, project of culturele onderneming? Dan ben je hier aan het goede adres.

Financiering vinden en werven is maatwerk en vraagt om doorzettingsvermogen. Er zijn heel veel financiers die ieder hun eigen voorkeuren en wensen hebben. En die ook vanuit verschillende waarden en motieven handelen. Met de Culturele Financieringswijzer helpen we je om de voor jou meest geschikte en best passende financieringsbron en -vorm te vinden.

Echter, inzicht hebben in welke financieringsbronnen en -vormen er zoal zijn, bepaalt maar voor een deel het succes. Andere zaken spelen ook een belangrijke, misschien wel belangrijkere rol, bijvoorbeeld:

  • Dat je jouw project helder en inspirerend voor het voetlicht kunt brengen;
  • Dat je goed zicht krijgt op voor wie jouw project waardevol of relevant is of dat zou kunnen zijn;
  • Dat je jouw waardepropositie voor die belanghebbenden kunt benoemen;
  • Dat je weet hoeveel geld je nodig hebt voor de realisatie van je project.

Dit zijn allemaal zaken die we een voor een behandelen. We adviseren je stap 1 tot en met 6 in chronologische volgorde door te nemen.

Je kunt je op de Culturele Financieringswijzer ook door voorbeelden van andere kunstenaars laten inspireren. Kunstenaars die hun project of culturele onderneming succesvol hebben gefinancierd. En er zijn ook tools op de site te vinden waarmee je je financieringsbehoefte kunt berekenen of waarmee je bijvoorbeeld jouw belanghebbenden, je stakeholders, in kaart kunt brengen.

Bij iedere stap vind je opdrachten. De antwoorden vormen de bouwstenen voor jouw financieringsaanvraag.

Heb je toch nog vragen of loop je ergens vast? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag.


Meer over de culturele financieringsmarkt


Wanneer je op zoek gaat naar financiering voor je idee, project of culturele onderneming betreed je automatisch de culturele financieringsmarkt. De illustratie hieronder laat zien hoe deze eruit ziet.

Als kunstenaar of als creatieve ben je (samen met culturele instellingen) onderdeel van de vraagzijde (links) op de culturele financieringsmarkt. Aan de andere kant, de aanbodzijde (rechts), bevinden zich de financiers. Die kunnen op hun beurt in publieke en private partijen worden verdeeld. Vragers (jij) en aanbieders (de financiers) ontmoeten elkaar in het midden: op de marktplaats. Ieder met hun eigen waardenpropositie en doelstellingen:

  • De makers met hun financieringsbehoefte(n) (geld voor onderzoek en ontwikkeling, de uitvoering van activiteiten, dekking van exploitatiekosten, geld om te kunnen investeren in ontwikkeling of innovatie enzovoort);
  • De financiers met hun verschillende financieringsmogelijkheden (bestemd voor exploitatie, investeringen, overbruggingen enzovoort).

Kijk ook naar de onderstaande video voor extra achtergrond en inhoud over wat er net is behandeld.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

Dus, jij bent op zoek naar geld voor de uitvoering van jouw idee. Je betreedt dan, of je wilt of niet, de culturele financieringsmarkt. Hier klop je aan bij financiers die op hun beurt op zoek zijn naar financierbare projecten om hun ambities te verwezenlijken. Financiers kunnen bedrijven of organisaties zijn, maar ook overheden of gewoon particulieren.

Je kunt de financiering onderverdelen in twee categorieën, namelijk in geld dat je mag houden, bijvoorbeeld door inkomsten uit verkoop, sponsoring, donaties van fondsen, subsidies en giften. En geld dat je moet terugbetalen met rente. Je kent ze waarschijnlijk wel: leningen, kredieten en investeringen.

Maar wat zijn de succesfactoren voor het vinden van financiering voor je idee? Allereerst, dat je concreet kunt omschrijven waar je financiering voor zoekt, jouw idee dus. Ten tweede, dat je goed weet waarom jouw idee van toegevoegde waarde is én voor wie. Denk hierbij niet alleen aan jouw directe doelgroep, maar ook aan andere mensen, bedrijven of organisaties waarvoor jouw project van waarde kan zijn. Daartussen kunnen mogelijk toekomstige financiers zitten van jouw project waar je niet aan hebt gedacht. Ook moet je precies weten wat je financieringsbehoefte is, dus wanneer je het geld nodig hebt. En je moet de begroting goed kunnen onderbouwen. Ook is het belangrijk dat je je goed oriënteert op de bronnen die op de culturele financieringsmarkt beschikbaar zijn en vanuit daar een keuze maakt, oftewel jouw financieringsmix samenstelt.

Meer weten over de culturele kapitaalmarkt en het werven van financiering? Gebruik dan de Culturele Financieringswijzer. Daarmee kun je stapsgewijs werken aan de financiering van jouw project en je hierbij laten inspireren door voorbeelden van andere kunstenaars en creatieven, én gebruikmaken van handige tools.

Realiseer je goed: het is tweerichtingsverkeer. Zonder financiering kun jij als maker je ambities niet realiseren. Omgekeerd hebben financiers aansprekende en inspirerende projecten van makers nodig om hun eigen ambities, wensen en beleid waar te maken.

In principe zijn er veel financieringsbronnen en -vormen beschikbaar. Welke dat zijn, staat hieronder.

Je kunt de financieringsbronnen en -vormen grofweg onderverdelen in twee soorten:

  • Geld dat je mag houden: dat noemen we ‘exploitatiefinanciering’.
  • Geld dat je moet terugbetalen: dat noemen we ‘balansfinanciering’.

Bekende voorbeelden van exploitatiefinanciering zijn:

Een bekend voorbeeld van balansfinanciering is bijvoorbeeld een lening. Over de verschillende financieringsbronnen en vormen later meer.

Eerst nog wat informatie over de succesfactoren voor het werven van financiering. Want het financieren van je idee, project of culturele onderneming is niet alleen – helaas is dat een hardnekkig misverstand! - een kwestie van het vinden van de juiste financier of financieringsvorm. Natuurlijk is inzicht in en bekendheid met financiers en hun financieringsmogelijkheden van belang. Daar proberen we met de Culturele Financieringswijzer dan ook aan bij te dragen. Maar er is meer: succesvol geld mobiliseren gaat in de kern – dit klinkt misschien gek - niet om geld, maar om het bewerkstelligen van een match tussen jouw doelstellingen en die van een (of meerdere) financier(s). Anders gesteld: als je goed bent in het enthousiasmeren van financiers voor je idee of project en kunt komen tot een match, is geld een gevolg. En: jij als maker bent ongetwijfeld de beste ambassadeur die het meest overtuigend kan uitleggen waarom in jouw project moet worden geïnvesteerd.

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren om de kans op financiering van jouw idee, project of onderneming zo groot mogelijk te maken? We gaan er stapsgewijs met je door heen.

Succesfactoren financiering

  • Stap 1: dat je concreet kunt omschrijven waarvoor je financiering zoekt - je idee dus.

  • Stap 2: dat je goed weet wat de toegevoegde waarde is van je idee, waarom en voor wie je een aantrekkelijke waardenpropositie kunt creëren. Denk hierbij niet alleen aan je directe doelgroep, maar ook aan andere mensen, bedrijven of organisaties waarvoor jouw project van waarde kan zijn. Daartussen kunnen – mogelijk onvermoede – toekomstige financiers zitten van je project.

  • Stap 3: dat je precies weet wat je financieringsbehoefte is, wanneer je het geld nodig hebt en dat je de begroting goed kunt onderbouwen.

  • Stap 4: dat je je goed oriënteert op de financieringsbronnen en -vormen die op de culturele kapitaalmarkt beschikbaar zijn.

  • Stap 5: en daaruit een keuze maakt – oftewel: je financieringsmix samenstelt.

  • Stap 6: en dat je goede nazorg pleegt.