Kunstenaars, creatieve makers en culturele organisaties verdienen al sinds jaar en dag eigen geld. Eigen inkomsten vormen een duurzame basis voor je praktijk of organisatie en vergroten je financiële onafhankelijkheid. Dit is niet alleen essentieel voor de continuïteit van je werk, maar ook als basis voor het vergroten van je financieringsmix. Eigen inkomsten kunnen namelijk dienen als bewijs dat particulieren en het publiek waarde hechten aan je werk, wat weer kan helpen bij het verkrijgen van subsidies en donaties.
Het antwoord dat je krijgt op de vraag ‘Wat zijn eigen inkomsten?’ zal verschillen per persoon of instantie aan wie je de vraag stelt. Zo gebruiken veel fondsen een brede omschrijving van eigen inkomsten en rekenen zij hier ook giften van fondsen en individuen toe.
Wij gebruiken de volgende beschrijving: eigen inkomsten zijn financiële vergoedingen (geld) of andere inkomsten die je ontvangt in ruil voor een tegenprestatie. Dit kunnen bijvoorbeeld geleverde producten of diensten zijn en ook publieksinkomsten vallen hieronder.
Het zijn dus inkomsten die je zelf of jouw organisatie verdient. Inkomsten uit subsidies, donaties en sponsorgelden vallen niet onder eigen inkomsten in onze definitie, maar zijn andere financieringsbronnen.
Eigen inkomsten zijn voor vrijwel iedereen noodzakelijk. Dit komt omdat financiers bijna altijd een bepaald percentage aan eigen inkomsten als voorwaarde stellen voor een subsidie of donatie. Maar, voor iedere organisatie, kunstenaar of maker is het belang van eigen inkomsten verschillend.
Op een denkbeeldige eigen inkomsten-lijn bevinden zich aan het ene uiterste de kunstenaars, creatieve makers en culturele organisaties die hun subsidies en donaties met een fractie aan eigen inkomsten aanvullen. En aan het andere uiterste bevinden zich de kunstenaars, creatieve makers en culturele organisaties die onafhankelijk zijn van subsidies en donaties, en soms zelfs winstgevend zijn.
Tussen deze twee uitersten zijn allerlei verschillende niveau’s van eigen inkomsten denkbaar.
Hoe sta jij er financieel voor? In dit blog geeft Mariël Voogel, oprichter en eigenaar van CreativeScan vier stappen om te komen tot een gezond financieel resultaat.
Ter inspiratie en om te illustreren hoe breed de scope is van eigen inkomsten behandelen we hieronder een aantal voorbeelden van eigen inkomsten. Voor zowel kunstenaars en creatieve makers, als voor culturele organisaties.
Hiermee wordt bedoeld de directe verkoop van eigen producten aan een publiek, zoals bijvoorbeeld boeken, muziek en kunstwerken.
Voorbeelden
Om inkomsten te halen uit een opdracht spreek je vaak een bepaald honorarium of een vergoeding af voor het aantal uren dat je besteed aan de opdracht. Zorg ervoor dat je goed uit kunt leggen waarom je een bepaald uurtarief hanteert.
Meer weten over hoe je je uurtarief kunt berekenen? Beroepkunstenaar.nl maakte deze FAQ honoraria of salaris bepalen met tips, tools en adviestarieven. Ook geven zij tips over hoe te onderhandelen over je honorarium. Op Platform ACCT vind je een rekentool ‘cao-lonen naar zzp-tarieven’.
Hoe kun je de kennis die je hebt vermarkten? Een groot aantal zzp'ers in de culturele en creatieve sector ontleent een deel van hun inkomsten aan het geven van cursussen en workshops als onderdeel van hun praktijk
Voorbeelden
Het publiek krijgt een mooie expositie in een museum te zien, een intrigerende voorstelling in het theater of een opzwepend concert. Dat heeft een prijs, die de bezoeker veelal bereid is te betalen.
Ben jij benieuwd hoe je het beste de prijs voor een ticket kunt bepalen? Hieronder een paar mooie voorbeelden van hoe andere culturele organisaties dit hebben aangepakt:
Voorbeelden
Voor beeldend kunstenaars, ontwerpers, theatergezelschappen en producenten is het heel gewoon om met intermediairs te werken, zoals een galerie of een impresariaat.
De galeries en impresariaten vertegenwoordigen de kunstenaars en creatieve makers en brengen hun werk of voorstellingen naar kopend publiek of instellingen. Er wordt veelal gewerkt op commissiebasis, bijvoorbeeld op basis van een bepaald percentage van de verkoopopbrengsten
Als je een samenwerking met een intermediair aangaat, leg dan goed vast wat de scope van de samenwerking is. Betreft het enkel een eenmalige samenwerking of gaat de galerie bijvoorbeeld je hele oeuvre vertegenwoordigen?
In een licentieovereenkomst staat hoe en op welke manier jouw werk gebruikt mag worden. Door een licentieovereenkomst te sluiten kan je inkomsten genereren bijvoorbeeld door royalty’s of een vergoeding te vragen voor het gebruik van jouw werk.
Kunst kan verkocht worden, maar ook in bruikleen worden gegeven. Datzelfde geldt voor materialen en instrumenten. Musea met eigen collecties vragen elkaar doorgaans geen geld voor een bruikleen. Kunsthallen of commerciële partijen zonder eigen collectie betalen daarentegen wel een fee. De hoogte van die fee verschilt per bruikleengever. Een persoonlijke relatie onderhouden met deze partijen kan zorgen voor een groeiend aantal bruikleenaanvragen en daarmee meer omzet.
Lees ook eens het dossier Business- en verdienmodellen.
Voordelen
Nadelen
Vergeleken met subsidies en donaties geven eigen inkomsten doorgaans meer bestedingsvrijheid. Eigen inkomsten zijn immers niet geoormerkt voor een bepaald bestedingsdoel wat bij subsidies of donaties vaak wel het geval is. Daarnaast vormen eigen inkomsten een stabiele financiële basis, en vergroten ze de zelfstandigheid van organisaties en kunstenaars. Tenminste, dat wordt in de literatuur en de praktijk bevestigd.
Aan eigen inkomsten kleven ook nadelen. Zo gaat het genereren van eigen inkomsten – net als bij ondernemen – ook gepaard met enig risico. Er gaan inspanningen aan vooraf en soms kan het lang duren voordat eigen inkomsten op gang komen.
Lees ook eens het artikel over de Van Gogh Experience, waarin Adriaan Dönszelmann, voormalig directeur Van Gogh Museum vertelt over zijn ervaring met het ontwikkelen van nieuwe commerciële initiatieven.
De voor- en nadelen van een bepaalde financieringsbron moeten altijd in de context worden geplaatst en vergeleken met andere financieringsbronnen. In de culturele en creatieve sector is het logisch om de eigen inkomsten te vergelijken met de zogeheten tweede en derde geldstroom, die van subsidies en donaties.
Voor de kunst- en cultuursector zijn inkomsten uit de tweede en derde geldstroom heel belangrijk, in veel gevallen zelfs onmisbaar. Veel activiteiten kunnen niet kostendekkend worden uitgevoerd en daarom zijn er vaak aanvullende middelen nodig. Zonder subsidies en donaties zou een groot deel van het culturele aanbod dan ook niet kunnen worden gemaakt, laat staan voor langere tijd.
Deze geldbronnen hebben echter ook belangrijke nadelen, bijvoorbeeld:
Een opstap naar (meer) financiële vrijheid, minder risico als een financieringsbron wegvalt en het laat zien dat er vraag is naar jouw werk. Dit zijn enkele redenen waarom jij misschien wel je eigen inkomsten wilt vergroten als kunstenaar of creatieve maker. Met deze vier stappen kom je tot een krachtig actieplan.