Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Ondernemende stappen om deze zomer te zetten

Je kunt ervoor kiezen om je praktijk deze (corona)zomer op een lager pitje te zetten. Maar: waar dingen veranderen, en dat is nu overal aan de gang, ontstaan misschien ook wel juist interessante kansen. Daarom wat tips/stappen/mogelijkheden/overwegingen om die in actie om te zetten.

Actie in de (corona)zomer

Deze zomer gaat de geschiedenis in als de (eerste?) coronazomer. Een zomer zonder festivals en evenementen en als ze gebeuren met niet meer dan maximaal 250 bezoekers (buiten) op anderhalve meter van elkaar. En dat is niet alleen in Nederland zo, maar ook de rest van de wereld ziet er nu anders uit. Een buitenlandse reis is ook niet zo voor de hand liggend. Ja, mogelijk kunnen we nog wel een, al dan niet gereserveerd, terrasbezoek doen, maar dat de zomer anders gaat worden dan gebruikelijk staat wel vast. Dus, wat gaan we dan wel doen?

Bezinnen?

Je kunt ervoor kiezen om je praktijk deze zomer op een lager pitje te zetten, de helikopterview te pakken en te reflecteren op de toekomst. Zit je nog steeds op het carrièrepad dat je voor ogen had, of is het tijd om de schoolbanken op te zoeken? Of misschien is het een goed moment om je businessmodel voor de komende periode eens onder de loep te nemen, al dan niet met een creatieve methode. Het kan natuurlijk ook nooit kwaad om je financiën weer eens op een rij te zetten; op zoek te gaan naar goedkopere leveranciers en bijvoorbeeld de relevantie van abonnementen weer eens te bekijken.

Of is het tijd voor (zomer)actie?

Waar dingen veranderen, en dat is nu overal aan de gang, ontstaan misschien ook wel juist interessante kansen. Er zijn helaas wel wat beperkingen in deze anderhalve meter samenleving, maar er is gelukkig ook voldoende wél mogelijk.

Kansen pakken omdat ze er zijn, is doorgaans niet de beste motivator, dus weeg voor jezelf eerst eens af waarom je die actie zou in willen zetten? Draait het om financiële noodzaak? Behoefte om eens te experimenteren? Wil je contact houden met je publiek? Is er misschien een artistieke noodzaak? Een maatschappelijk belang misschien? Of…VUL HIER JE EIGEN REDEN IN. Je motivatie is belangrijk omdat het samen met de coronamaatregelen eigenlijk het kader vormt voor je nieuwe activiteit.

Kansen zoeken

Vooral tijdens de lockdown waren er veel beperkingen en er werd bij organisaties dan ook meteen snel gereageerd. Onderwijs ging in veel gevallen ineens compleet online, supermarkten kregen dranghekken en sportscholen gingen het park in. En nu, met wat voorzichtige opheffing van de beperkingen, ontstaat er ook ruimte voor andere (culturele) activiteiten.

Muzikant Tim Knol heeft bijvoorbeeld zijn eigen wandelclub opgericht waarbij hij onderweg een klein intiem concertje geeft. Hij heeft hiermee een weg gevonden tussen zijn plezier om te wandelen en zijn behoefte om op te treden. En fotografe Danielle van Bergen heeft het initiatief genomen tot quarantainekunst, waarmee ze alledaagse woonstraten, middels balkons en huiskamerramen, tot openbare galeries heeft omgetoverd. Expo’s en opdrachten gingen niet door dus heeft zij nu haar eigen galerie opgericht, coronaproof en altijd open.

Beiden hebben hun eigen motivatie afgezet tegen een verandering in de samenleving. Ben je ook op zoek naar een dergelijk project, kijk dan eerst eens rond in je omgeving en vraag je af of je met jouw motivatie daar een antwoord op kunt formuleren. Wat zou jij bijvoorbeeld doen met:

  • Sporters of picknickers in het park
  • Stille straten
  • Welvaartsresten bij de kringloop (die nu haast overlopen met alle thuisruimers)
  • Kinderen die niet op vakantie gaan/kunnen
  • Mensen die niet verder gaan dan de supermarkt
  • Mensen die niet naar een festival gaan/kunnen
  • Hele grote terrassen met alleen maar zitplaatsen
  • Al die thuiswerkers?

Dit zijn nog maar een paar van de veranderingen die ik heb opgemerkt. Kijk zelf nog even verder rond en je komt er vast nog veel meer tegen. Elk van deze zaken, afgezet tegen jouw motivatie, kan zomaar een leuk nieuw plan worden.

Maak het praktisch

Heb je een leuk plan bedacht, dan is het net als bij elk ander plan wat je wilt realiseren. Toets het bij wat mensen wiens mening je waardeert, zoek eventueel partners, maak een realistische planning en denk na over kosten, financiering en je eventuele verdienmodel. De term SMART kan je helpen om je plan wat concreter te maken.

  • Specifiek – bijvoorbeeld: afscheidingsschilderijen voor een terras, geschilderd met kinderen uit de buurt, te realiseren op 1 dag.
  • Meetbaar – bijvoorbeeld: 5 stuks bij terras A en 5 stuks bij terras B, te realiseren binnen 2 werkdagen.
  • Acceptabel – bijvoorbeeld: Gaan de terrasuitbaters hier blij mee zijn, gaan de kinderen/ouders daar aan mee werken, kan ik voldoen aan de coronamaatregelen, kan ik dat buiten doen?
  • Realistisch – bijvoorbeeld: Gaat me het lukken om die schilderijen op 1 dag te realiseren met een groep kinderen, hoe groot moet/kan die groep dan zijn? Is het rendabel te doen? Kan ik publiciteit genereren? Kan ik financier vinden of verdienmodel bedenken?
  • Tijdsgebonden – bijvoorbeeld: laatste zaterdag in juli, de eerste zaterdag in augustus.

Overigens is het interessant om voor de financiering ook even te kijken bij fondsen en gemeenten. Er zijn door corona veel activiteiten vervallen en er is ook, zeker in het sociale werkgebied, vraag naar creatieve interventies.

Extra hulp nodig bij het maken van een plan? Of bij het vinden van financiering? Vraag dan een oriëntatiegesprek aan met een van onze adviseurs.