KENNISGIDS Hoe vertel ik mijn verhaal? - Mijn positionering als kunstenaar - kopie

  • Kunstenaar
  • Creatief
  • Maker
  • Startend
  • Gevorderd

Positionering gaat in deze gids over jouw identiteit als maker. Nadenken over positionering helpt je te bepalen waarom je maakt wat je maakt, op wat voor manier en wie je met je werk wilt laten kennismaken. Of je nu startend of kunstenaar of creatief bent of al een aantal jaar ervaring hebt. Het is ook een hulpmiddel om je plek als kunstenaar in het kunstenveld te bepalen. Projecten, opdrachten en samenwerkingen beginnen meestal met het vertellen van jouw verhaal. Je kunt het dus maar beter goed voorbereiden!

In deze gids vind je methodes en handvatten om na te denken over en in sommige gevallen ook te oefenen met het samenstellen van jouw verhaal als kunstenaar/creatief.

Inhoudsopgave

Stap 1. Wie ben ik?

Je positionering gaat over wie je bent en wat je doet en waarom. Hoe kom je daar achter? Hoe kan je dat goed verwoorden? Gebruik onderstaande tools om ermee aan de slag te gaan.

Zakelijke Gids - H1 Ontwikkel je professionele identiteit
Zakelijke Gids - Stap 1 Ontwikkel je professionele identiteit, p11

Waar liggen je kansen en waar ben je goed in? Alles begint met een helder verhaal over jou en je werk dat to-the-point is en waarmee je anderen overtuigt. Of je nu je autonome werk wilt verkopen, een opdracht wilt binnenhalen of een eigen project initieert: zorg dat je kunt vertellen wie je bent en wat je beweegt.

Leestijd: 20 minuten

The Golden Circle Presentation
Video - The Golden Circle, The power of WHY

The Golden Circle is more than a communications hierarchy. Its principles are deeply grounded in the tenets of human decision making. How the Golden Circle works maps perfectly with how our brain works. The Golden Circle can be used as a guide to vastly improve leadership, corporate culture, hiring, product development, sales and marketing. It explains loyalty and how to create enough momentum to turn an idea into a social movement.

Kijktijd: 47 minuten

Zakelijke Gids - H1 Ontwikkel je professionele identiteit

Zakelijke Gids - Stap 1 Ontwikkel je professionele identiteit, p11

Waar liggen je kansen en waar ben je goed in? Alles begint met een helder verhaal over jou en je werk dat to-the-point is en waarmee je anderen overtuigt. Of je nu je autonome werk wilt verkopen, een opdracht wilt binnenhalen of een eigen project initieert: zorg dat je kunt vertellen wie je bent en wat je beweegt.

Leestijd: 20 minuten

The Golden Circle Presentation

Video - The Golden Circle, The power of WHY

The Golden Circle is more than a communications hierarchy. Its principles are deeply grounded in the tenets of human decision making. How the Golden Circle works maps perfectly with how our brain works. The Golden Circle can be used as a guide to vastly improve leadership, corporate culture, hiring, product development, sales and marketing. It explains loyalty and how to create enough momentum to turn an idea into a social movement.

Kijktijd: 47 minuten

Stap 2. Hoe ziet mijn propositie eruit?

Het Business Model Canvas is een interessant model om na te denken over je propositie en bedrijfsvoering. Bekijk de video en ga aan de slag met je Business Model Canvas.

Video - Het Business Model Canvas
Video - Het Business Model Canvas - Kijktijd: 9 minuten


Stap 3. Hoe vertel ik mijn verhaal?

In deze stap ga je aan de slag met het creëren van een helder verhaal over jou en je werk dat to-the-point is en waarmee je anderen overtuigt. Of je nu je autonome werk wilt verkopen, een opdracht wilt binnenhalen of een eigen project initieert: zorg dat je kunt vertellen wie je bent en wat je beweegt.

Artikel - Hoe een verhaal krachtig en geloofwaardig over te brengen
Artikel - Hoe een verhaal krachtig en geloofwaardig over te brengen

Niet omheen te komen: het presenteren van je idee, werk of organisatie. Het goed, krachtig en geloofwaardig overbrengen van een verhaal kan moeilijk zijn. Toch is het een belangrijk onderdeel van ondernemerschap: uiteindelijk is het wel de bedoeling dat potentiële partners of opdrachtgevers met je in zee willen. Wat wel en niet te vertellen? Wat is het belangrijkst? Hoe blijft het voor luisteraars interessant?

Leestijd: 16 minuten

Video - Rajae El Mouhandiz vertelt over haar zakelijke ontwikkeling
Video - Rajae El Mouhandiz vertelt over haar zakelijke ontwikkeling

In deze video vertelt Rajae El Mouhandiz over de zakelijke stappen die zij gezet heeft. Bekijk het ter inspiratie. Wil je zelf je zakelijke positie versterken download de gids 'Route Ondernemerschap'

Kijktijd: 3 minuten

Publicatie - Schrijftips voor een krachtig projectplan
Publicatie - Schrijftips voor een krachtig projectplan

Hoe schrijf je een plan dat iedereen kan volgen, waar de artistieke kwaliteit tastbaar in wordt, en waar je aansluit bij doelen van jezelf, overheden, samenwerkingspartners en de financier? Daar willen wij met dit boekje een handje bij helpen. We nemen je mee in het proces waar de focus ligt op het schrijven van een goede tekst.

Leestijd: 1 uur

Verder op weg

Deze kennisgids heeft je tools aangereikt om aan de slag te gaan met het vertellen van je eigen verhaal en positionering. Dat is nogal wat. Kom je er niet helemaal uit of wil je er graag met iemand over sparren? Boek dan een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Karen de Meester

Karen de Meester

Programmamanager zakelijk ontwikkelen