Aan de slag met hybride ondernemen (in drie heldere stappen)

We kunnen er niet meer om heen: hybride ondernemen is de toekomst. Door te digitaliseren kun je jouw product, project, marketing, pr en financiën versterken. Het stappenplan van Cultuur+Ondernemen helpt je in drie concrete stappen antwoord te vinden op de vraag: moet ik wat veranderen, en zo ja, wat dan?

Dertien jaar lang werkte Anna Bilker als cultureel ondernemer in de theaterwereld. Nu zet ze haar kennis en ervaring in om organisaties en zelfstandige makers in de sector te ondersteunen. Als programmamanager bij Cultuur+Ondernemen ontwikkelt ze programma’s om kennis te ontsluiten over financieren in de culturele sector. De afgelopen twee jaar is de focus daarin komen te liggen op digitalisering en nieuwe verdienmodellen. Als middel om een groter bereik, meer klantenbinding of een verhoging van de inkomsten te creëren. Op welke manier kan digitalisering waarde toevoegen aan jouw onderneming of de organisatie waar je werkt? Het antwoord op die hamvraag vind je dankzij Anna's stappenplan. Aan de slag!

Bekijk en download het stappenplan

Stap 1: Maak twee lijstjes van activiteiten die jij nu in je beroepspraktijk uitvoert: welke doe je online en welke offline?

Tijdens deze stap krijg je een beter inzicht in de fysieke en digitale activiteiten die jij nu al uitvoert. Denk hierbij aan het maken van je product, maar ook aan communicatie, fondsenwerving, netwerken en kaartverkoop. Veel cultureel ondernemers combineren online en offline activiteiten al, bijvoorbeeld doordat ze een fysiek product maken, maar ook een website hebben, maandelijks een nieuwsbrief versturen of de kaartverkoop online doen.

Stap 2: Hoe zou jij deze activiteiten in de nabije toekomst willen uitvoeren? Kijk naar de twee lijstjes die je hebt gemaakt en bedenk wat je wilt wijzigen en wat niet. Maak hiervan twee nieuwe rijen: één voor gewenste online-activiteiten en één voor gewenste offline-activiteiten.

Wil je als maker of organisatie toewerken naar een digitaal product, dat het live product aanvult? Of wil je online activiteiten vooral inzetten om de zichtbaarheid van je fysieke project of product te vergroten? Hou daarbij in gedachten dat kiezen niet hoeft. Dat is nou juist het mooie van hybride ondernemen: je kunt het allemaal doen. Live optredens én een online concertregistratie. Een voorstelling spelen én deze streamen. Schilderen én digitaal atelierbezoek organiseren. Ook zijn er tal van online mogelijkheden om aandacht te genereren voor jouw offline activiteiten of producten, denk aan eigen nieuwsbrieven, social media als Instagram, Twitter, Facebook, YouTube en TikTok, maar ook aan een verkoopkanaal als Etsy. Of wat dacht je van een eigen podcast waarin je mensen een kijkje achter de schermen geeft en uitlegt hoe je te werk gaat? Het zijn activiteiten die zomaar een nieuw publiek met zich kunnen meebrengen, en daarmee ook nieuwe inkomsten.

Stap 3: Vul het schema in, en deel alle activiteiten in verschillende categorieën in. Hoe ziet de balans eruit? Klopt dit bij jou en je manier van werken?

Digitaliseren betekent niet dat alles wat je doet ineens in het online domein hoeft plaats te vinden. Het betekent enkel dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn, op een manier die bij jou past. Misschien kom je er na het invullen van dit stappenplan achter dat de balans tussen offline en online activiteiten al goed zit, terwijl je misschien van tevoren dacht dat je het roer drastisch om moest gooien. Of wellicht ben je juist geïnspireerd om enthousiast aan de slag te gaan met nieuwe digitale mogelijkheden. Dankzij het invullen van het stappenplan creëer je rust en overzicht. Mis je nog iets of kun je van start?

Praktische tips

  • Wanneer het gaat om digitaliseren, spelen er vaak allerlei vragen. Kan ik het wel? Wil ik het wel? Heb ik de technische kennis in huis om dit te realiseren? Kost dit me niet enorm veel geld, terwijl het weinig oplevert? Bedenk goed dat het wel of niet online zetten van cultuuraanbod geen zwart/wit-verhaal is. Niet iets dat je moet doen 'omdat het nu eenmaal moet', maar iets wat waarde kan toevoegen aan jouw onderneming. Twijfel je nog? Maak gebruik van de besliskaart: Hybride ondernemen en ontdek de mogelijkheden voor jou.
  • Door de lockdowns van de afgelopen jaren zijn er in korte tijd enorm veel digitale mogelijkheden bijgekomen. Livestreams en podcasts kent iedereen wel, maar wat dacht je van het creëren van NFT's of het digitaliseren van je collectie? Is dat misschien wat voor jou?
  • Digitaliseren is maatwerk, maar je kunt wel van elkaar leren. Bedenk tijdens het invullen van het stappenplan welke mooie initiatieven en inspirerende voorbeelden van andere cultuurmakers je voorbij zag komen. Kan je iets leren van de kanalen die werden gebruikt of van de samenwerkingen die zijn aangegaan?
  • Vind je het prettig om met iemand te sparren? Vraag een kosteloos orientatiegesprek aan. Advies op maat nodig? Vraag dan naar de mogelijkheden van een langer adviestraject.