Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Cultuurlening Almere is van start

Introductie nieuwe cultuurlening tijdens StartupNight Almere

Startup Almere en het Cultuurfonds Almere verwelkomen de Cultuurlening Almere.  Tijdens een programma over Professionaliseren en Financieren op 21 februari in het KAF was Cultuur+Ondernemen aanwezig om aan geïnteresseerde kunstenaars, creatieven en culturele instellingen te vertellen over de Cultuurlening Almere en het belang van financieren in het algemeen.   

Wethouder

Mark Pol, wethouder van Financiën en Economische Zaken in Almere, opende de avond en benadrukte hoe onontbeerlijk cultuur is in de ontwikkeling van een gemeente en provincie. ‘Cultuur trekt publiek en bedrijven en is een vestigingsfactor. Het is belangrijk om structurele versterking van de culturele sector te blijven nastreven’.

VoordeKunst

Kristel Casander van VoordeKunst legde het belang uit van offline campagne voeren naast de online campagne. Crowdfunden is namelijk niet alleen een financieringsmiddel, maar ook en vooral een marketingmiddel. ‘Een offline campagne maakt je crowdfunding heel zichtbaar en zorgt daadwerkelijk voor engagement bij je publiek. Wie is dat publiek? Hoe bespeel je dat?’ Kristel gaf er later op de avond een workshop over.

Fonds Cultuur+Financiering

Roelof Balk is directeur van het Fonds Cultuur+Financiering. Vanuit dit fonds, opgericht door Cultuur+Ondernemen, worden de cultuurleningen verstrekt. Per 1 maart is ook de Cultuurlening Almere een feit. Balk: ‘Cultureel ondernemerschap vraagt investeren in tijd en in geld. Vaak gaan de kosten voor de baten uit en is externe financiering noodzakelijk’. 

De directeur benadrukte het belang van samenwerking, het vinden van de juiste partners en ook het vinden van de juiste financieringsmix. ‘Risicospreiding is belangrijk en verschillende financieringsbronnen, kunnen met eigen criteria en op eigen wijze structureel bijdragen aan de realisatie van plannen’. Tijdens de workshop van Cultuur+Ondernemen later op de avond werd hierover ook gesproken.

Economische Zaken

Op initiatief van De Federatie Dutch Creative Industry, het Ministerie van Economische Zaken en Cultuur+Ondernemen, is in juni 2015 de publicatie ‘Show me the Money’ uitgebracht. Pieter Roos van het Ministerie verwees onder andere naar deze publicatie, waarin het volledige ‘financieringsinstrumentarium’ aan bod komt en waarin de beslisboom staat: een stroomschema dat ondernemers kan helpen bij het vinden van passende financieringsbronnen.

Paneldiscussie

Tot slot: een paneldiscussie waarin de volgende drie stellingen aan bod kwamen:

  1. Kunst is een eerste levensbehoefte en de motor van de economie.

Dat kunst een van de eerste levensbehoeftes is, daar was het panel het over eens. De motor van de economie gaat wat ver. ‘Niet de motor, maar wel het vliegwiel’. ‘De sector kan zorgen dat de eerste levensbehoefte beter zichtbaar wordt en moet hierbij niet vies zijn van commercie’, aldus het panel.

  1. De cultureel ondernemer moet zich meer focussen op de behoefte van de markt.

Centraal bij deze stelling staat ‘ken je markt’ en ‘hoe bereik je deze markt op een zo effectief mogelijke manier’. Antwoord van het panel: ‘Zoek samenwerking en zoek vooral naar de latente behoefte in de markt en weet die in te vullen’.

  1. Crowdfunden is de toekomst.

Gemengde reacties: ‘Crowdfunden is niet nieuw, het bestaat al heel lang op verschillende manieren en wordt op dit moment enorm gehyped’. Crowdfunden is wel een enorm marketingmiddel, waarbij je direct kan toetsen wat jouw publieksbereik is’.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht