Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Ontwerper

Frans Schrofer

Twitter LinkedIn Website

Ik werk graag samen met jonge ambitieuze ontwerpers die meer willen leren over hoe ze hun vernieuwende ideeën vanuit een schets tot eind product kunnen maken.

In 1984 richtte Frans Schrofer (1956) ontwerpbureau Studio Schrofer, in Den Haag, op. Daar werd begonnen met het ontwerpen van moderne meubels voor de Nederlandse markt. Van een eenmansstudio is het ondertussen gegroeid naar een bedrijf van acht medewerkers. Klanten zitten niet meer alleen in Nederland, maar ook in Europa en Azië. 

'Elke fabrikant heeft zijn unieke eigenschappen wat betreft materiaalgebruik en productietechnieken. De kracht van Studio Schrofer is de flexibiliteit bij het ontwerpen, het vermogen ons aan te passen aan het productieproces en de hands-on benadering in de samenwerking met de fabrikanten', aldus Frans.

'Mijn meubelontwerpen als ‘Tools voor Living’ (woongereedschap) zijn praktisch, comfortabel en esthetisch. Er is een uitgekiende balans tussen ontwerp en commerciële marketing; traditioneel vakmanschap in combinatie met nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Zo’n 13 jaar werk en reis ik naar het Verre Oosten. Daar bestaat veel belangstelling voor de vraag hoe wij als ontwerpers de economie kunnen beïnvloeden met onze creativiteit. Als Creatief Ambassadeur van Den Haag heb ik hierover in het verleden met de Nederlandse Ambassadeur in China gesproken en met de Consul Generaal in de Chinese stad Guangzhou. Daar heb ik diverse lezingen gegeven over creativiteit en copyrights. Vragen als hoe groot is de economische impact, wat is de culturele waarde van Dutch Creativity en wat is de rol van Studio Schrofer in deze landen, kwamen hierbij aan de orde.'  

'Over hoe ik mijn mentorschap invul, is de beste reclame natuurlijk om oud mentees aan het woord te laten:

‘Ik kijk terug op een ontzettend goede periode van vier gesprekken. Ik ben vooral aan het einde van de mentoringperiode echt tegen een aantal zaken aangelopen. Ik besef dat ik duidelijke (financiële) afspraken moet maken, moet plannen en zaken coördineren.’  

‘Ik vind dit mentortraject een enorm goede dienst. Juist omdat het expliciet met je vakgebied te maken heeft. Het is heel persoonlijk, het is belangrijk dat degene die met je praat, dezelfde discipline heeft, dat is anders dan wanneer je zaken ‘veralgemeniseert’. Je praat met iemand die de nuances van het vakgebied begrijpt.’  

‘We hebben het met name gehad over acquisitie en zakendeals met buitenlandse bedrijven, aangezien we daar steeds vaker op uit lijken te komen. Zo zijn we bezig met een Amerikaans bedrijf waarvoor wij al enkele producten hebben ontworpen en nu nieuwe producten ontwikkelen. Wij bespraken de samenwerking met ontwerpers van elders en de capaciteiten die daarbij komen, ook beleidspunten op het gebied van royalties, voorschotten, termijnen en geheimhoudingsafspraken kwamen aan de orde. We denken tijdens dit mentoringstraject al met al een aantal belangrijke stappen in de goede richting te hebben gemaakt, vooral het contact met bedrijven en de vaardigheden rond het pitchen van producten hebben we kunnen verbeteren. We hebben het verloop van het mentoringtraject behalve als effectief ook ervaren als aangenaam.’

Bekijk hier met welke mentoren wij nog meer samenwerken, lees alles over ons mentoringtraject of neem contact op met Christine voor vragen of aanmelden.

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht