Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Muzikant, componist

Dany Lademacher

LinkedIn Website

Ik vind het geweldig om het talent van beginnende muzikanten te helpen ontwikkelen. Natuurlijk maak ik daarbij gebruik van mijn inmiddels veertig jaar ervaring in de muziekwereld.

Dany Lademacher (1950) richtte in 1964 zijn eerste band ‘The Speedfingers’ op. Met zijn band ‘The Shakes’ trad hij op in het voorprogramma van ‘The Who’. Van 1977 tot 1981 en van 1987 tot 1991 maakte hij als gitarist en componist deel uit van 'Herman Brood & His Wild Romance'. Hij componeerde hits als ‘Saturday night’ en ‘Never be clever’ en schreef in 2006 de muziek voor de speelfilm ‘Wild Romance’, over het leven van Herman Brood.

In de jaren negentig speelde hij in de Belgische band ‘The Radio’s’. In 2002 richtte hij met Dirk Vermij de Nederlandse rockband de 'Paris Dandies', op. Zes jaar na het debuutalbum ‘Le boudoir rouge’ verscheen eind 2008 de langverwachte opvolger. In 2008 nam hij deel aan de reünietour van de legendarische Belgische band Kleptomania en de tour rond de band van 'Mark Ritsema/Nightporter'.

Sinds 2009 speelt hij regelmatig als gastmuzikant bij onder meer 'Mescaline', de band van zanger Jules Otto, ook speelt hij met de Dandies. Recent deelde hij het podium met Steve Lukather, gitarist van Toto.  

Herman Brood stierf op 11 juli 2001, in dit kader kwamen de originele bandleden van ‘Wild Romance’ tien jaar later opnieuw samen voor een speciale tribute tour met bekende en onbekende nummers, onder meer gezongen door Stick. Deze zanger is door de media uitgeroepen tot de opvolger van Brood.

Dany Lademacher is verder bezig met het schrijven van muziek voor commercials van grote bedrijven zoals de Gasunie. In 2011 is Lademacher te zien in een hoofdrol in een nieuwe Nederlands-Franse speelfilm.  

Dany Lademacher: ‘Op vijfjarige leeftijd kwam ik voor het eerst in aanraking met een muziekinstrument, een accordeon. Er ging een wereld voor mij open en mijn besluit stond vast: ik zou muzikant worden. Een muziekdocent heb ik eigenlijk nooit gehad, laat staan een mentor, ik ben wat je noemt een autodidact. Ik heb anderen ook nooit les willen geven, niemand heeft mij nodig om noten te leren lezen. Als ik leerlingen iets voor zou spelen dat ze vervolgens na zouden moeten spelen, krijg je een klas vol Lademachertjes. Ik vind daarentegen dat mensen hun eigen plan moeten trekken.'

'Wat ik wel heel graag wil doen is ze daarbij helpen en ze bovenal stimuleren. Ik vind het geweldig om het talent van beginnende muzikanten te helpen ontwikkelen. Natuurlijk maak ik daarbij gebruik van mijn inmiddels veertig jaar ervaring in de muziekwereld.’  

Dany Lademacher over zijn ervaringen als mentor: ‘Ik heb het afgelopen jaar drie mentees begeleid. Een daarvan was een dichteres die graag songteksten wilde schrijven maar geen idee had hoe dat moest. Wat werkt in poëzie, werkt namelijk niet in popmuziek, want in popmuziek moet je minder woorden gebruiken. Dus ik heb haar eerst op een ‘popteksten-dieet’ gezet en de opbouw van een goede poptekst in de Nederlandse taal met haar doorgenomen. In haar aanwezigheid heb ik muziek geschreven bij haar tekst om te laten zien wat wel kan, en wat niet en waarom niet. Dat was een eye-opener voor haar. Met een muzikant werkte zij dat dan verder uit en schreef vervolgens nieuwe teksten. Om haar te laten zien waarom het dan wel klopt, heb ik op een van die teksten opnieuw ter plekke muziek geschreven. Met die nieuwe versie zijn zij en haar bandleden weer verder gegaan.'   

'De andere mentee die ik begeleidde maakt elektronische muziek. Bij die muziek draait alles om synthese. Hij wilde leren mixen en aangezien ik ook producer ben, kon ik hem dat in de praktijk in mijn studio leren. Nu kan hij het zelf. Ik heb hem ook iedere keer een nieuw randapparaat laten gebruiken als een delay, een limiter-compressor en hem geleerd equalisatie te integreren in zijn mix. Zo leert hij zijn oren te gebruiken, kritisch te luisteren, niet te snel blij te zijn maar zich ook niet te verliezen in onbelangrijke details.'  

'De derde mentee heb ik begeleid in alle aspecten van het maken van een album, zoals de volgorde van de nummers en het schoonmaken van de tracks - want less is more -, het geluid verbeteren, de tekst aanpassen als die niet loopt, slechte partijen opnieuw opnemen en tenslotte het geheel opnieuw mixen. Hij gaat hier nu zelf mee verder. Dat is ook altijd mijn streven: ik geef adviezen maar ze moeten het uiteindelijk zelf doen.’ 

Bekijk hier met welke mentoren wij nog meer samenwerken, lees alles over ons mentoringtraject of neem contact op met Christine voor vragen of aanmelden.

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht